Liza Mămăligă este fondatoarea întreprinderii sociale „Dulce Plai”, aceasta își desfășoară activitatea de producere în satul Todirești, raionul Ungheni.

      În viziunea Lizei, Dulce Plai este o afacerea care promovează albinele pentru conservarea biodiversității și cât de importante sunt albinele pentru natură, pentru producția de legume și fructe pe care trebuie să le consumăm. Dacă albinele vor dispărea, polenizarea nu ar avea loc și noi nu am avea o varietate așa mare de legume și fructe, sau prețul ar fi extraordinar de mare pentru că s-ar produce mai puțin. Noi promovam consumul de produse locale, pentru că oamenii trebuie sa consume local, pentru susținerea antreprenorilor locali, care la rândul lor creează locuri de muncă și respectiv mai multă lume îți permite să rămână în Moldova. Astfel, contribuim cu locuri de muncă, taxe și impozite la stat.

      Prin urmare, îți propunem un scurt interviu cu Liza Mămăligă, fondatoarea întreprinderii sociale ”Dulce Plai”.

          Ce te-a determinat sa începi o afacere socială?

          Ideea inițială a fost crearea unui produs atractiv agricol, precum este mierea. Astfel ca acest produs să fie consumat mai mult in Moldova, respectiv asta ar crea un efect în lanț, mai multă miere se consumă, mai multe albine se vor îngriji. Mai multă miere înseamnă mai mulți bani pentru economia țării și mai multe locuri de muncă. Am pornit de la ideea că, dacă creștem consumul de miere efectul va fi unul mare, inclusiv crește starea de sănătate, fiindcă mierea conține și livrează mai multe substanțe ce sunt benefice pentru sănătate.

          De ce anume afacere sociala si nu o simpla afacere? Care este elementul social?

          Cred că într-o afacere sociala ai mai mult spațiu pentru creativitate și totodată ai în față mai multe provocări, eu fiind o persoană căreia îi plac dificultățile, am decis să nu merg pe o cale simplă. Totodată, am dezvoltat în parteneriat cu A.O. ”EcoVisio” proiectul Harap Alb, un program de dezvoltare pentru tinerii din zonele rurale, menit să inspire și să împuternicească următoarea generație de antreprenori, activiști și lideri civici.

          Ce recomandări ai pentru cei care doresc să inițieze o afacere socială?

         Trebuie să vorbești despre ideea ta, să afle câtă mai multă lume despre afacerea ta. Să ai câți mai mulți susținători, susținătorii sunt motorul afacerii, fără acest grup e complicat să pornești din loc.
în cazul Dulce Plai, totul a început la ActiveEco, un program al A.O. “EcoVisio”.

          Cum ai obținut finanțare pentru afacerea ta?

          În urma unui fellowship în Germania, am obținut un grant de 3000 EUR și din acești bani am procurat stupi noi. O altă finanțare am obținut în cadrul programului Femei în afaceri lansat de ODIMM (Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului IMM). Doar că, granturile sunt doar un impuls la început de cale pentru afaceri. Cunosc mai mule afaceri care după ce s-a terminat grantul nu a mai rezistat și s-au închis, au falimentat. Din acest considerent este foarte important de dezvoltat afacerea în stilul clasic al unei afaceri, adică de axat pe profit și venit. Mereu trebuie să existe balanța între modelul de clasic de business și cel social al afacerii. Fiecare afacere trebuie să aducă venit.

          Ce provocări ai întâlnit în desfășurarea activității?

         Acces la finanțare. La un moment dat eram gata să iau credit, dar nimeni nu mi-l oferea. Băncile nu au încredere în afacerile ce sunt la început de cale, iar de pus în gaj deseori nu avem ce. 
O altă dificultate este birocrația. Spre exemplu, am lansat un produs nou – săpun. Acest săpun, demult trebuia să fie lansat pe piață, dar fiindcă nu există un cadru legal clar și bine stabilit cu pașii și toate cerințele ce trebuie îndeplinite, un fel de ghid sau un îndrumător, care să includă toți pașii care sunt necesari pentru a obține anumite autorizații și ce acte sunt necesare. Noi nu știm de unde să începem și încotro să mergem. O informație care ar trebui să fie accesibilă tuturor producătorilor, dar ea lipsește.

 

          Care este cea mai mare realizare a Dulce Plai?

          Cred că însăși existența Dulce Plai în sine este o mare realizare. Prin exemplul nostru, consider că am inspirat și alți oameni să-și lanseze o afacere. Cu un produs simplu și clasic, precum este mierea, am demonstrat că se poate de dezvoltat o afacere și un brand, aici acasă în Moldova. O altă realizare indirectă cred că este dezvoltarea sectorului apicol din Republica Moldova. Cunosc cum a fost sectorul și piața în momentul când am lansat afacerea, și cum e la moment, și pot să zic, că am influențat sectorul. Am avut o creștere organică, am fost promovați la TV chiar fără să ne dorim acest lucru.

 

          Care sunt planurile de viitor?

         Să facem bani. Avem multe idei pe care dorim să le realizăm. Totodată să investim în oameni, în special în tinerii din mediul rural.

Echipa INVENTO îți dorește mult succes în ceea ce faci și cât mai multe realizări frumoase.

__________________

Sursă foto: Dulce Plai, facebook page